دکتر ارسطو گویلی کیلانه، عضو شورای شهر سنندج مطرح کرد: ردپای کم رنگ جامعه مهندسی در مهندسی شهر

دکتر ارسطو گویلی کیلانه، عضو شورای شهر سنندج مطرح کرد:

ردپای کم رنگ جامعه مهندسی در مهندسی شهر

دکتر ارسطو گویلی کیلانه، عضو دارای پروانه اشتغال بکار مهندسی پایه دو طراحی و نظارت تاسیسات برقی سازمان نظام مهندسی کردستان، نایب رئیس شورای اسلامی شهر سنندج، رئیس مرکز مطالعات و پژوهش شورای اسلامی شهر سنندج و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی است.

وی در مصاحبه ای با سایت سازمان و خبرنامه اندازیار به بحث  رابطه با وضعیت شوراها، جایگاه و کارکرد آنها، ارتباط با سازمان نظام مهندسی و استفاده از پتانسیل های جامعه مهندسی استان پرداخت.

شوراهای شهر بخصوص در استان های توسعه نیافته کشور بنا به دلایل متعدد که در اینجا تحلیل دلایل جامعه شناختی، فرهنگی و سیاسی آن بدلیل زمان و موضوع مصاحبه امکان پذیر نیست،   نتوانسته است به جایگاه و کارکرد واقعی خود دست پیدا کند.شورای شهر سنندج تا چه حد توانسته است به کارکرد و فلسفه وجودی خود نزدیکتر شود؟

در اصل یکصدم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هدف از تشکیل “شوراهای اسلامی”، پیشبرد سریع برنامه های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی با همکاری و نظارت مردم، بیان شده است و با وجودی که جایگاه پارلمان محلی در بالاترین سطح ممکن و با چشم اندازی مناسب برای آینده ترسیم شده است اما سازوکار قانونی این جایگاه در این قانون نیامده و فرض بر آن بوده که در سالهای بعد در شیوه نامه های اجرایی انتخابات و نحوه فعالیت شوراها این سازوکارها شفاف گردد.

اعضای شوراهای اسلامی دوره اول، حاوی چهره ها و نام های شاخصی بود. چرا که به دلیل عدم وجود تجربه قبلی شفاف در کشور، نامزدها و مردم انتظارات و جایگاهی فراتر از حدی که قانون معین کرده بود و در حد شهرهای توسعه یافته دنیا برای شوراها متصور بودند و البته در عمل و واقعیت سطح اختیارات و وظایف شوراها بر اساس قانون اساسی بسیار محدودتر از حد تصورها بوده و این اختلاف و همچنین عدم وجود عزم جدی در دولت ها برای واگذاری بخشی از قدرت متمرکز خود به حکمرانی محلی، موجبات عدم برآورده شدن انتظارات منتخبین و شهروندان و همچنین عدم نامزدی چهره های شاخص در دوره های بعدی را فراهم آورده و عملا جایگاه شورای شهر در حد شورای شهرداری و حتی پایین تر تنزل یافته و انتخابات شوراها برای سالها از مسیر و هدفی که داشت فاصله گرفته است.

با انحراف شوراهای اسلامی شهرها از اهداف و چشم انداز های تعیین شده در بسیاری از شهرهای کشور بویژه شهرهای در حال توسعه ای مانند سنندج، شوراهای دوم تا چهارم عموما به دلیل بی توجهی و دلسردی نخبگان، دانشگاهیان، مهندسین، صاحب نظران و معتمدین شهر تا حد زیادی از اهداف تشکیل آن و نمایندگی شایسته شهروندان شهر فرهنگی سنندج فاصله گرفته و دستیابی به کرسی شورا با روش های غیر معمول و عمدتا پوپولیستی موجب شکل گیری شورایی شده که با وجود معدود افراد توانمند، در مجموع شورایی فاقد توان، تخصص، درایت و دلسوزی لازم برای توسعه شهر بوده است و عمده منتخبینی که به روشها و اهداف مختلف و عمدتا شخصی به آن راه پیدا کرده اند نیز بیشتر از آنکه به دنبال نمایندگی شایسته شهروندان و منافع شهر باشند درگیر حواشی مختلف و مخرب برای شهر بوده و درنتیجه اثرگذاری مناسبی روی توسعه شهر نداشته و متاسفانه در اکثر موارد نیز عدم وجود این شوراها از وجود آنها برای شهر سنندج مفید تر و موثرتر بوده و همین امر موجب شده اعتماد مردم و دولت نیز به شورا و شهرداری در طول زمان به پایین ترین حد خود برسد.

اما انتخابات شورای پنجم سنندج از بسیاری جهات متفاوت و بهتر برگزار گردید و ضمن اینکه میانگین آرای منتخبین به صورت معناداری افزایش یافت شاهد راهیابی متخصصین، دانشگاهیان و معتمدین مردم به شورا بودیم و از نخستین روزهای تشکیل این شورا شاهد نتایج این انتخاب متفاوت شهروندان سنندجی بوده و هستیم. اولین تجلی این انتخاب متفاوت در انتخاب شهردار مشاهده گردید و شاهد معرفی کاندیداهایی توانمند، متخصص، صاحب نظر و شناخته شده توسط شورا بودیم که نهایتا با مشورت و حمایت 5 نفر از 6 نفر کاندیدای نهایی از یک نفر، مهندس حشمت اله صیدی با رای همه اعضای شورای شهرو حمایت همه نامزدهای شهرداری به کلید داری شهر دارالعلم برگزیده شد.

در ادامه کار شورای پنجم و شهردار چهل وششم با وجود بروز مشکلات متعدد اقتصادی در کشور و قطع شدن بسیاری از حمایت های دولتی، تلاش کرده بسیاری از ناکارآمدی های گذشته را جبران نموده، با تبدیل شهر به یک کارگاه بزرگ عمرانی، پروژه های توسعه زای شهری که غیرممکن می نمود را انجام دهد، بدهی های هنگفت به جای مانده از مدیریت شهری قبلی را به پیمانکاران و ادارات مختلف پرداخت نموده و ضمن افزایش حقوق پرسنل شهرداری، با 5 برابر نمودن بودجه محقق شده شهرداری طی 3 سال، سرانه شهری سنندج را از مبلغ 200 هزار تومان در سال 95 به یک میلیون و شصت هزار تومان در سال 98 برساند و سنندج را در زمره 12 شهر کشور قرار دهد، تبعیض و فساد را در شهر کاهش دهد، با سرمایه گذاران آشتی کند و پروژه های سرمایه گذاری مهم و توسعه محور را استارت بزند، جلوی تزریق نیروهای رانتی و ناکارآمد به شهرداری را بگیرد و تعداد قابل توجهی از مجموع نیروهای فعلی را نیز با روش های مختلف کاهش دهد، با دانشگاه و مدیریت علمی شهری آشتی کند، با آموزش و تنبیه و پاداش کارایی پرسنل را افزایش دهد، ساختار نیروی انسانی را بهبود داده و سرانه های مختلف شهری را تا حد قابل توجهی افزایش دهد، با برگزاری رویدادهای مختلف فرهنگی و ثبت جهانی، چهره واقعی و زیبای سنندج جذاب را به کشور و جهان نشان دهد و نهایتا با کمترین حاشیه و با بالاترین حد ریسک پذیری در جهت توسعه همه جانبه شهر هزارتپه قدم بردارد که البته نقش حمایت نمایندگان دولت در استان کردستان(بجز راه و شهرسازی) در این اقدامات بسیار پررنگ و موثر بوده است.

مواردی که گفته شد فقط بخشی از عملکرد شورا و شهرداری این دوره بود و البته نقاط ضعف و کاستی های بسیاری نیز هنوز در عملکرد شورا و شهرداری وجود دارد که عدم وجود شهرداری الکترونیک، مدیریت سنتی رویداد محور، مشارکت پایین مردم و صاحب نظران در اداره شهر، عدم وجود شفافیت، فساد اداری گسترده و بهینه نبودن نحوه اداره شهر، وضعیت نابسامان نواحی منفصل و بسیاری موارد انباشته دیگر طی دهه ها را می توان برشمرد که در مدت زمان باقی مانده از عمر مدیریت شهری فعلی برآنیم تا حد ممکن این ایرادات و کاستی ها را مرتفع یا در مسیر صحیح هدایت کنیم.

وجود افراد متخصص در امور شهری از جمله مهندسین را در شورای شهر تا چه حد لازم می دانید؟

وجود افراد توانمند متخصص و دانشگاهی بویژه مهندسین در شورا الزامی است و همانگونه که وجود اساتید دانشگاه، مهندسین، پزشکان و معتمدین برجسته شهر در شورای شهرهای توسعه یافته کشور از جمله اصفهان، تبریز، یزد، کرمان، شیراز و … کاملا تثبیت شده است.

 در شورای شهر اصیل سنندج نیز باید این اتفاق برای همیشه تثبیت گردد و هر دوره بر کیفیت اعضای شورا افزوده شود تا شهر به سرعت مسیر توسعه پایدار را طی نماید که این امر با مسئولیت پذیری و حضور گسترده جامعه مهندسین و دانشگاهیان در انتخابات شورای شهر و کمک به انتخاب مناسب توسط شهروندان تا حد زیادی محقق خواهد شد.

کارنامه اعضای مهندس حاضر در شورای شهر سنندج را چگونه ارزیابی می کنید؟

 ارزیابی عملکرد اعضای شورا به نظر باید به دوشیوه صورت بگیرد:

  • عملکرد جمعی و کلی شورا
  • عملکرد تک تک اعضای شورا

همانگونه که در بخش اول اشاره شد با انتخاب متفاوت مردم و شکل گیری شورایی متفاوت و نسبتا متنوع، کلیت شورا در جهت توسعه شهر عمل نموده است و عملکردی کاملا متفاوت با شوراهای قبل دارد که با عدد و رقم میتوان این تفاوت را اثبات نمود و خوشبختانه اکثر اعضای شورای اسلامی پنجم شهر سنندج در مسیر توسعه شهر بوده اند، اما در مورد عملکرد تک تک اعضای شورا به عقیده بنده باید مردم با حساسیت عملکرد تک تک اعضای شورا را بررسی کنند و با ویژگی های یک عضو شورای توسعه خواه و دلسوز مقایسه کنند و با دقت در انتخابات بعدی سعی کنند شایسته ترین افراد را برای عضویت در این جایگاه ارزشمند و موثر انتخاب کنند که خوشبختانه علاقه مندان به این مساله به راحتی می توانند با بررسی نظرات و اقدامات و همچنین رای های مثبت و منفی اعضای شورا که روی سایت شورای شهر سنندج نیز در دسترس است به ارزیابی تک تک آنها بپردازند.

 در همین رابطه توجه شما را به مطلبی که به مناسبت روزشوراها در روز 9 اردیبهشت 99 منتشر نمودم و در انتهای این مطلب خواهد آمد جلب میکنم.

–           بعنوان یک مهندس وضعیت شهر را چگونه می بینید؟

بنده به عنوان یکی از فرزندان سنندج که عاشق این شهر و روح عمیق آن هستم همواره و درزمان حضورم در هرشهری از ایران یا جهان، در حال مقایسه سنندج با آن شهر بوده و به حال کم و کاستی های شهر خودم افسوس خورده ام.

سنندج هزارتپه که اکثر زمین ها و تپه هایش در غفلت یا ناتوانی مدیران و متولیان ناکارآمد وقت، سالهاست مورد چپاول و غارت اقلیت رانت خواران و تعاونی های لابی دار و یا در بهترین حالت تعرض ادارات قرار گرفته است، دیگر جایی برای خرابکاری ندارد والبته به قول “دکتر نعمت اله فاضلی” ، جامعه شناس برجسته کشور، خوشبختانه با وجود تمام تلاش ها برای نابودی شهر، روح تاریخی و فرهنگی بلند شهر هنوز زنده است و ساخت و سازهای نامنظم و بدون برنامه موجب نشده زیبایی های این شهر به طور کامل نابود شود.

از دیدگاه یک مهندس که به شهر بنگریم به نظرم در اکثر معابر و ساختمان های شهر سنندج، شهرک های نوساز مانند بهاران و نواحی منفصل بویژه نایسر، می توان انواع تبعیض ها و آسیب های مختلف و مشکلات فنی و مهندسی را به وضوح دید که دلیل این مساله را در درجه اول دخالت های مفعت طلبانه و ظالمانه اداره راه و شهرسازی ( مسکن و شهرسازی سابق) در شهر اعم از تدوین طرح تفصیلی نامناسب، ناقص و رانتی، تصمیمات منفعت طلبانه و تبعیض آمیز کمیسیون ماده پنج، واگذاری های رانتی تمام زمین های شهر و سپس عملکرد غیر قابل قبول و سنتی شهرداری و شورای شهر ناکارآمد، رانت جو و منفعل در ادوار مختلف و همچنین ترجیح منافع شخصی و سازمانی در سایر ادارات و سازمان های موثر در اداره شهر به منافع عمومی می دانم که البته این نظر نافی معدود عملکردهای خوب و موثر مقطعی و فردی نخواهد بود و همواره در بدترین شرایط نیز افرادی بوده اند که دلسوزانه و در جهت نفع عمومی شهر انجام وظیفه نمایند اما هرگز کافی نبوده است.

یکی از سازمان هایی که دارای پتانسیل توانمند با 7 هزار عضو متخصص سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کردستان می باشد. شورای شهر از سازمان بعنوان بازوی مشورتی و اجرایی توانمند  تا چه حد بهرهمند شده است؟

با حضور بنده و مهندس شاه اویسی که یکی از مهندسین خوشنام و توانمند نظام مهندسی هستند در شورای پنجم شهر سنندج، از نخستین روزهای آغاز به کار شورا از مشورت و نظر مهندسین صاحب نظر و پیگیر نظام مهندسی برای اخذ تصمیمات بهتر و رفع کاستی ها در جلسات و کمیسیون های تحت اختیار خود (سرمایه گذاری و عمران) بهره مند بوده ایم و خوشبختانه این همکاری به سایر کمیسیون های شورا نیز تسری یافته است و رابطه و تعامل بسیار خوبی با سازمان و اعضای آن داریم که البته قطعا کافی نیست و با احساس مسئولیت تعداد بیشتری از اعضای توانمند و دلسوز نظام مهندسی نسبت به توسعه شهر و یاری شورا، می تواند بهتر از این نیز باشد.

رابطه سازمان با شورا را تا چه حد به توسعه شهر کمک می کند؟

 سازمان با توان تخصصی بسیار بالایی که دارد تقریبا در تمام ابعاد توسعه پایدار شهر می تواند صاحب نظر باشد و با تشکیل اتاق فکرهای متعدد و ارایه پیشنهادات و راهکارهای اجرایی به شورای شهر و شهرداری، همراه با دانشگاه های سطح استان می تواند بالاترین اثرات مثبت و ممکن را بر توسعه همه جانبه شهر داشته باشد.

جامعه مهندسین علاوه بر موارد یاد شده، با احساس مسئولیت نسبت به سرنوشت شورا و شهرداری نیز می تواند در انتخاب افراد شایسته تر به شهروندان کمک کنند که در این حوزه ها معیارهایی که یک مهندس می تواند برای انتخاب نماینده ای شایسته داشته باشد، می تواند جزو بهترین معیارهای توسعه شهر باشد.

چه برنامه ای برای ارتباط بیشتر با سازمان نظام مهندسی ساختمان دارید؟

 در مرکز مطالعات و پژوهش شورای شهر سنندج که نهادی نوپا و برای مدیریت علمی تر شهر ایجاد شده و مدیریت آن بر عهده بنده گذاشته شده است ظرفیت بالایی برای دریافت طرح ها و پیشنهادات اجرایی جامعه مهندسین استان داریم و بنده به زودی رویداد “سنه ایده” را که برای جمع آوری ایده های خوب در جهت توسعه شهر برنامه ریزی شده و در سطوح مختلف در حال برگزاری است، برای جامعه مهندسین نیز برگزار خواهیم نمود.

برای اطلاعات بیشتر در این مورد نیز مهندسین عزیز می توانند به سایت مرکز به نشانی زیر مراجعه فرمایند:

www.SnaResearch.ir

مصاحبه: هورامان بهرامی