اخبار

مصوبات هيات چهارنفره مورخ 6/ 3/ 1403

به اطلاع اعضای محترم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کردستان می رساند عطف به نامه شماره 31604/1403/100 مورخ 20/04/1403 مدیرکل محترم راه و شهرسازی استان ، مصوبات هیات چهارنفره مورخ 06/03/1403 به شرح ذیل جهت استحضار و اقدام لازم ایفاد می گردد :

 1- کلیه کارهای با زیربنای کمتر یا برابر 150 مترمربع بدون درج در تعداد کار و با درج متراژ در ظرفیت اشتغال طراح و ناظر ثبت گردد. برای کلیه رشته‌ها این بند به صورت پله‌ای و مرحله ای در شهرستان اجرائی گردد، در مرحله اول برای رشته های عمران و معماری حداکثر سه کار و برای رشته های برق و مکانیک حداکثر پنج کار مشمول این بند خواهد شد. و در صورت لزوم در مراحل بعدی با انجام فراخوان در سطح استان برای رشته های عمران و معماری حداکثر سه کار و برای رشته های برق و مکانیک حداکثر پنج کار دیگر به صورت پله ای و مرحله ای صرفاً با تائید و مصوبه هیأت مدیره مشمول این شرایط می گردد. بدیهی است کارهای جدید از طریق سامانه، ارجاع نظارت می گردد و در کارهای اصلاحیه با رعایت پایه و صلاحیت اولویت نظارت با مهندسین ناظر قبلی می باشد.

2- طراحی و نظارت ساختمان‌های با زیربنای بیشتر از 150 مترمربع و کمتر از 400 مترمربع، در شهرستان سنندج هر دو پروژه به عنوان یک کار برای سازه و معماری و هر پنج پروژه به عنوان یک کار برای مکانیک و برق و در مابقی شهرستان ها برای کلیه رشته ها پنج پروژه به عنوان یک کار محسوب می شود. برای کلیه رشته‌ها این بند به صورت پله ای و مرحله ای در شهرستان و پس از تکمیل شدن تعداد کار 85 درصد مهندسین آن شهرستان در هر رشته با تائید هیأت مدیره سازمان اجرائی می گردد. پس از اجرای مرحله اول، مراحل بعدی پس از انجام فراخوان استانی اجرا گردد. پس از هر بار فراخوان استانی در صورت نیاز و عدم کفاف ظرفیت و تعداد کار مهندسین مهمان ، شرایط پنج پروژه به عنوان یک کار مجدداً برای مهندسین مقیم و مهمان شهرستان به صورت مرحله ای و پله ای اجرائی گردد.

تبصره یک : کارهای گروه الف (طراحی و محاسبه) مشمول ضوابط این بند نبوده و به عنوان یک کار لحاظ گردد.

3- پروژه های با شرایط ویژه همانند شهرهای زیر بیست هزار نفر جمعیت، تخفیف مهندسین پروانه دار (براساس مصوبه هیات مدیره سازمان) و پروژه های اصلاحیه و اضافه اشکوب با داشتن تغییر طراح یا تغییر ناظر اولیه پس از اعمال ضرایب کاهشی متراژ با داشتن شرایط بندهای یک و دو در ظرفیت و تعداد کار مهندسین درج گردد.

4- درخصوص ارایه خدمات در حوزه ساختمان های صنعتی واقع در محدوده شهرک های صنعتی، مطابق تفاهم نامه فی مابین شرکت شهرک های صنعتی استان با سازمان نظام مهندسی با مسئولیت سازمان نظام مهندسی استان اقدام گردد، بدیهی است پس از اعمال ضرایب کاهشی متراژ، با رعایت ضوابط بند یک و دو در سهمیه مهندسین درج شود.

5- مجموع تعداد کار در شهرهای استان پس از اعمال بندهای یک و دو و سه با توجه به محدودیت تعداد مهندسین جهت رشته معماری و سازه هشت کار و برای رشته برق و مکانیک چهارده کار تعیین میگردد.

6- سازمان موظف است ضمن انجام کنترل های لازم، به صورت مرحله‌ای و پله ای نسبت به آزادسازی بیشتر از هشت کار صرفاً با رعایت بندهای فوق‌الذکر اقدام نموده و گزارش آن را به صورت سه ماهه (پایان هر فصل) به اداره کل راه و شهرسازی ارسال نماید.

تبصره یک : بدیهی است ضوابط فوق در مورد تعداد کار بوده و متراژ کارها در سهمیه مهندسین بدون اعمال ضرایب کاهشی درج خواهد شد.

تبصره دو : در کارهای طراحی در هر شهرستان اولویت با مهندسینی است که آن شهرستان را به عنوان محل فعالیت مهندسی انتخاب نموده اند در صورت تکمیل ظرفیت مهندسین هر شهرستان انجام طراحی توسط سایر اعضای پروانه دار دیگر شهرستان های استان با هماهنگی سازمان نظام مهندسی با انجام فراخوان استانی بلامانع می باشد.

7-در راستای اجرائی نمودن بند 14-3-3 مبحث دوم مقررات ملی ساختمان، در خصوص ظرفیت اشتغال و تعداد کار ناظران حقیقی که خارج از کارهای ساختمانی شاغل تمام وقت نباشند و تعهد نمایند در طول یکسال (1403) شغل تمام وقت دیگری را تقبل ننمایند و مراتب توسط هیات مدیره سازمان استان طبق ضوابط و مقررات مربوطه بررسی، کنترل مداوم و تائید گردد، صرفاً ظرفیت و تعداد کار ناظران حقیقی حداکثر تا سی درصد قابل افزایش در سامانه ارجاع کار می باشد. سازمان موظف است در زمان ارجاع هر کار نظارتی تداوم داشتن شرایط فوق را برای مهندسین واجد شرایط کنترل و ثبت نماید. بدیهی است مسئولیت موارد بعهده سازمان نظام مهندسی استان می باشد.

8- با توجه به الزام استفاده از خدمات مجریان ذیصلاح در کلیه پروژه ها از 01/04/1403 توسط سازمان استان، کارهای با تعداد حداکثر سه سقف یا مساحت کمتر از 300 مترمربع در تعداد کار مجریان ذیصلاح درج نگردیده و صرفاً مساحت این کارها لحاظ گردد. (اشخاص حقوقی حداکثر دو کار و اشخاص حقیقی حداکثر یک کار) بدیهی است مسئولیت موارد بعهده سازمان استان می باشد.

9- به منظور تنسیق امور و تنظیم روابط بین مهندسان و کارفرمایان در زمینه ارجاع مناسب کارها به صاحبان صلاحیت و با توجه به عدم تعیین تکلیف ظرفیت دارندگان پروانه اشتغال به کار در ر شته نقشه برداری و پیشنهاد سازمان نظام مهندسی مقرر گردید ظرفیت و تعداد کار مهندسین نقشه برداری با رعایت عدالت نسبی و متناسب با تعداد و متراژ کار وارده به سازمان و شرایط هر شهر ستان و حدود صلاحیت مندرج در پروانه اشتغال به کار کنترل گردد. بدیهی ا ست مسئولیت موارد بعهده سازمان استان می باشد.

10- در راستای سیاست های کلی دولت و اجرای تفاهم نامه همکاری مورخ 24/10/1399 معاون محترم مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی و ریاست محترم سازمان نظام مهندسی ساختمان به منظور تسریع در عملیات اجرایی پروژه های مسکن ملی استان (اقدام ملی، نهضت ملی و …) و در جهت تکریم اریاب رجوع و جلوگیری از سرگردانی و تاخیر در اجرای پروژه ها مقرر گردید پروژه های مسکن ملی استان طبق روال ذیل جهت تسریع و مساعدت به متقاضیان انجام شود :

الف : در بخش طراحی و محاسبه، نظارت، اجرا و خدمات آزمایشگاهی در سایت های متمرکز :

الف-1 : فراخوان توسط سازمان استان جهت احصاء لیست اشخاص حقیقی و حقوقی دارای صلاحیت که تمایل به ارائه خدمات طراحی و محاسبه، نظارت، اجرا و آزمایشگاه در پروژه های مسکن ملی را دارند به تفکیک شهرستان انجام شود.

الف-2 : با توجه به تعداد کارهای مسکن ملی استان و در جهت تسریع در اجرای پروژه ها و کمک و مساعدت به متقاضیان مقرر گردید پروژه های مسکن ملی استان اعلامی اداره کل راه و شهرسازی در بخش طراحی و محاسبه، نظارت، اجرا و خدمات آزمایشگاهی براساس لیست داوطلبینی که اعلام آمادگی نموده اند به صورت مجزا از پروژه های شخصی با شرایط عادی از لحاظ ظرفیت متراژی و تعداد با هماهنگی سازمان استان انجام و اداره کل راه و شهرسازی نیز نظارت مستقیم داشته و گزارش اقدامات، لیست پروژه ها و کارکرد مهندسین به تفکیک به صورت ماهانه توسط سازمان استان به اداره کل راه و شهرسازی و دفتر فنی استانداری کردستان ارسال گردد.

تبصره یک :  مسئولیت تنظیم روابط بین مهندسین و کارفرمایان در زمینه ارجاع‌ و ثبت مناسب کارها به صاحبان صلاحیت در کلیه بخش های خدمات مهندسی بعهده هیات مدیره سازمان استان می باشد.

تبصره دو : هزینه پروژه های مسکن ملی به صورت 50% تخفیف در تمامی بخش ها طراحی و محاسبه، نظارت، اجرا لحاظ می گردد.

ب : در بخش طراحی و محاسبه، نظارت، اجرا و خدمات آزمایشگاهی در سایر موارد و قطعات غیر متمرکز :

ب-1 :  در بخش طراحی و نظارت، پس از اعمال ضریب کاهشی پنجاه درصدی متراژ با داشتن شرایط بندهای یک و دو در ظرفیت و تعداد کار مهندسین درج گردد.

ب-2 : در بخش مجریان ذیصلاح  مقرر گردید فقط یک کار مسکن ملی با مساحت حداکثر زیربنای 800 مترمربع برای مجری ذیصلاح حقیقی و فقط دو کار مسکن ملی با مساحت حداکثر زیربنای 800 مترمربع برای مجری ذیصلاح حقوقی با رعایت سقف متراژ درج شده در پروانه اشتغال اضافه گردد.

ب-3 : در بخش آزمایشگاه ژئوتکنیک و بتن مقرر گردید فقط چهار کار مسکن ملی غیر متمرکز برای شرکت های آزمایشگاهی به تعداد کار درج شده در پروانه اشتغال اضافه گردد.

تبصره یک : هزینه پروژه های مسکن ملی به صورت 50% تخفیف در تمامی بخش ها طراحی و محاسبه، نظارت، اجرا لحاظ می گردد.

11- با توجه به نامه شماره 400/24280 مورخ 22/02/1403 وزارت راه و شهرسازی در خصوص ابلاغ تعرفه خدمات مهندسی برای شش ماهه اول سال 1403 مقرر گردید حق الزحمه خدمات مهندسی طبق جدول ابلاغی تا سقف مبالغ برای تمامی گروه های ساختمانی در نظر گرفته شود .

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *